מאמר רכישה ראשון - מניית CBU

 היי חברים,

התלבטתי די הרבה זמן אם לקחת את הבלוג לכיוון הזה, מאחר וזה פורמט שכבר רץ אצל דעת.
אבל חבר שכנע אותי להתחיל עם מאמרי רכישה, מהסיבה הפשוטה של תיעוד הסיבות לרכישה.
בעוד מספר שנים אוכל להסתכל אחורה, להבין בדיוק מה הסיבות ואולי להרוויח תובנות בדיעבד.
אז תהנו ממאמר הרכישה הראשון שלי.

בחירת החברה


התחלתי בסינון רשימת האלופות שמתחזק ג'סטין לואו. זוהי הרשימה של כל החברות האמריקאיות שמחלקות דיבידנד.
השתמשתי בקריטריונים הבאים:
1. מספר שנים הגדלת דיבידנד: מעל 20
2. ממוצע הגדלה 3,5 שנים: מעל 5%
3. יחס P/E: קטן מ15
4. יחס Debt/Equity קטן מ70%
5. צמיחה צפויה ב5 שנים הקרובות: גדולה מ-0

קיבלתי רשימת חברות שאת רובן אני מחזיק.
החברות שעדיין לא רכשתי מניות בהן הן:
ATO - Atmos Energy
CBU - Community Bank System
MGRC - McGrath Rentcorp
SJM - J.M Smucker Co.
RBCAA - Republic Bancorp KY

בודק את שיני הסוס


משם המשכתי לגורופוקוס כדי להציץ קצת בנתונים.
חברת ATO ירדה מהרשימה מהר בעקבות תזרים מזומנים שלילי קבוע. זוהי חברת הפצה ואחסון של גז למגזר מסחרי\ביתי. בבעלותה מפעלים, צינורות ועוד. תשתית כזאת דורשת המון השקעות הון. אני פחות מכיר את העולם הזה, לא יודע האם החברה הזאת היא מונופול באיזורים מסוימים. בגלל חוסר הידע שלי החלטתי לרדת ממנה.

חברת CBU - בנק קטן במדינת ניו יורק, נראה נחמד מאוד מבחינת הנתונים. הכנסות\רווחים\תזרים גדל לאורך השנים. מדובר בחברה עם הרבה מזומן ומעט חובות (כיאה לבנק). החברה מצליחה להגדיל בשנים האחרונות Book value בערך ב10% לשנה. חסרונות - החברה יקרה, PE של 19.

חברת MGRC- מדובר בחברה המספקת ציוד, בנייה, אריזות לחברות אחרות במגוון תעשיות. הנתונים היבשים נראים לא רע, אבל שוב שורת התזרים הורידה אותה די מהר מהרשימה. התזרים חיובי אבל נמוך מהדיבידנד, בעוד לחברה כמעט אין עתודות מזומנים.

חברת SJM - הנתונים נראים טוב. מכירות יחסית בעלייה, הרווחים מתנדנדים וכך גם התזרים. נראה שיש עלייה בתזרים בשנים האחרונות. הבעיה הגדולה היא חוב ארוך טווח מאוד גדול. גדול פי חמישה מהתזרים הנוכחי. אשאיר אותה כאופציה.

חברת RBCAA - עוד בנק נחמד. הנתונים שלו נראים על פניו טובים. הכנסות ורווחים בצמיחה ב7 השנים האחרונות (רק עכשיו חוזרים לשיא של 2012). אבל לבנק יש המון חוב (בערך פי 10 מהתזרים), אך עם עתודות מזומן בערך באותו שווי. לכאורה חברה בסדר, אבל התמחור ברצפה - PE של 7. החוב ביחד עם התמחור הנמוך בהגזמה גרמו לי לוותר על החברה לפחות בינתיים (אולי פספסתי פה אחלה עסקה, אני מניח שאגלה בעתיד או אולי ברכישות הבאות).

נשארתי עם 2 אפשרויות חברות CBU, וSJM. החלטתי לרכוש את חברת CBU, פשוט כי החוב של SJM היה נראה לי כחיסרון. אך יכול להיות שארכוש אותה בהמשך.
 

תהייה פילוסופית עמוקה

 
את הסינון עשיתי ביחד עם חבר. והוא הציע לי לבדוק את חברת Intel. גם היא מחלקת דיבידנד די הרבה שנים, היו לה מספר שנים שבהן לא הגדילה את הדיבידנד, כרגע הם על 6 שנים רצף הגדלה. החברה נסחרת במחיר נמוך ומגוחך והמספרים שלה גם נראים טוב (אם כי הרבעון האחרון היה לא משהו, וכנראה בגלל זה התמחור הנמוך).
חשבתי על זה המון ובינתיים החלטתי להימנע מסטייה מהתכנית (רכישה של חברות המגדילות דיבידנד במהלך 2 משברים בלבד). אבל אני מתאר לעצמי שבאיזהשהו שלב יעלו לי אותן חברות בסינון או אולי לא ארצה לרכוש את החברות שיעלו לי בסינון אז אצטרך לעשות חשבון יותר עמוק. 
האם יצא לכם לסטות מהתכנית הראשונית? האם הגעתם לתוצאות טובות עם זה? או שמדובר במדרון חלקלק?


עד כאן לבינתיים חברים.
מקווה שזרם. אשמח לתגובות על התוכן הפוסט כמו גם על האריזה וצורת ההגשה.
אני לא מכיר את התעשיות של ATO וMGRC כל כך. ממש הייתי רוצה לשמוע איך חברות עם תזרים שלילי\נמוך באופן קבוע מצליחות לשלם דיבידנד צומח?
והכי חשוב-  מה דעתכם על התהליך, איפה טעיתי וכמה העסקה שעשיתי גרועה?

שיהיה לנו בצלחה!

תגובות

  1. כל הכבוד על המאמר - מי ייתן ותחכים ממנו בעתיד!

    לא הבנתי.
    אם סיננת חברות לפי PE קטן מ-15 אז איך יצאו לך חברות עם PE גדול מ-15 כמו CBU עם 19?

    לי באופן אישי יצא "לעדכן" את התכנית הראשונית אבל לרוב ע"י החמרת הקריטריונים כי זיהיתי דגלים אדומים בחברות שבהן נפלתי בעבר.
    אני לא רואה סיבה מוצדקת להחלשת הקריטריונים ולהגדלת הסיכון שלי.

    אין לי מושג לגבי ATO ו-MGRC אבל אני לא חוקר חברות לעומק כמוך אז אני לא אומר לדעת בכל מקרה :)


    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק שלא פירטתי. בהתחלה סיננתי לפי 15 וראיתי שאני מחזיק את כולן או כמעט את כולן, הרחבתי את החיפוש ל20.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מאמר רכישה Donaldson Co Inc. (DCI)

מאמר רכישה Intel Corp. (INTC)